söndag 21 augusti 2011

Maid Café , Akihabara


 UPPLEVELSE
Jag hade hört talas om alla maid caféerna i Akihabar (Electronic town) i Tokyo. Jag var förväntans full.. Kanske trodde jag till och med att jag visst vad som väntade? Nja inte riktigt kanske......
Det blev en väldigt speciell upplevelse trots att vi inte förstod ett ord av vad vår maid sa till oss, så  förstod vi åtminstone detta: Det var förbjudet att fotografera inne på cafét till våran stora besvikelse. Våran maid la olika förtrollningar över våran mat och tvingade oss att rabbla japanska fraser. Efter middagen uppträdde maidsen på en liten scen genom att dansa sött till japan pop. Besöket avslutades med att vi blev fotade med våran maid och då fick vi en lektion i hur vi skulle efterlikna olika gulliga djur såsom björn och kanin. (egen tolkning)





 INREDNING OCH MAT
Tänk dockskåp, tänk vita små cafe bord och stolar med rosa plysch. Tänk en bardisk med rosa hjärtformade ljus på och rosa kristall kronor i taket. Tänk Japan och överdriv allt detta....
Jag önska jag kunnat visa. Stämningen här inne är så annorlunda så att man kan ta på den . Antagligen för att för mig ..är det här en annan värld.  Människorna som sitter här på cafe´t är allt ifrån businessmän till skolungdomar med uniform (mesta dels pojkar)
Man kommer hit för att bli omhändertagen och ha en trevlig stund. Jag undrar hur många turister som hittar hit. Nått säger mig att det inte är så många.

Maten är faktiskt ganska trist. Men hela upplevelsen är så speciell så att det inte gör något. Allt är förlåtet.


I shoppen utanför går det att köpa Maid godis och kakor



Reklamblad delas ut på gatan. Det finns många Maid caféer i detta område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar